Egy kis agymenés, filozofálgatás:
Analóg fekete fehér fotózásnál, egy adott téma, ami az esetek nagy %-ban
3dimenzios, és még lehet színes is, egy két dimenziós sík felületen szeretnénk
vissza adni, amire a fehértől a feketéig terjedő skálán van lehetőségünk. Ugye
ez már duplán absztrakció, egyrészt nincsenek színek, másrészt sík felület van.
Egy fekete fehér nagyításon kb. 4Fé tudunk vissza adni (Egy fotópapíron kb.
ekkora különbség van, a fehér és a fekete között, persze ez függ a papír
fajtájától, felületétől, a papír hívótól és a hívási eljárástól.). Egy adott
téma Fé terjedelme eltérhet ettől, lehet kevesebb vagy több. Eldönthetjük hogy
egy adott téma megvilágítási terjedelméből mennyit aduk vissza, és hogyan.
„Sérülésmentesen” a 4Fé tudjuk vissza adni, feltéve ha az a valóságban a
fehértől a feketéig tart. A szabvány 5Fé beszél.
Persze gondolkodhatunk másképp is, ha van előttünk egy jó kontrasztos téma
(7Fé), a szemünk megvilágítási terjedelme jóval nagyobb mint a papíré, látunk
részlettet mindenhol. És úgy adjuk vissza a témát, hogy a „reális arányokkal”
nem törődünk, és láttatunk mindent a papíron, ami előttünk van, hiszen a
valóságban is szintén mindent látunk. Persze ez a megközelítés több szempontból
is absztrakt, hiszen a képen nincsenek színek meg persze térbeli kiterjedés…
És nyilvánvaló, ha mondjuk erősen szórt fényben fényképezünk, és valóságban a témán se fehér se fekete sincs, és mi ezeket az árnyalatokat mégis kifutatjuk fehérbe feketébe. Egy gyökeresen más képi világot kapunk mint az előző esetben. (Természetesen ezen két szélsőség között is számtalan képi világ jeleníthető meg.) Vajon el lehet é dönteni melyik a helyes, az egyedül követendő? Szerintem nem, mindenki döntse el melyik tetszik neki. És hogy a zónarendszerhez hű legyek, véleményem szerint a rengetegféle képi világ bármelyike viszonylag könnyen elérhető.
És nyilvánvaló, ha mondjuk erősen szórt fényben fényképezünk, és valóságban a témán se fehér se fekete sincs, és mi ezeket az árnyalatokat mégis kifutatjuk fehérbe feketébe. Egy gyökeresen más képi világot kapunk mint az előző esetben. (Természetesen ezen két szélsőség között is számtalan képi világ jeleníthető meg.) Vajon el lehet é dönteni melyik a helyes, az egyedül követendő? Szerintem nem, mindenki döntse el melyik tetszik neki. És hogy a zónarendszerhez hű legyek, véleményem szerint a rengetegféle képi világ bármelyike viszonylag könnyen elérhető.
Szkenelt papírkép |
Üdvözöllek!
Ha kérdésed lenne, vagy jelentkeznél labortanfolyamra
(Részletek „Főoldal” labortanfolyam fül.) laborzona@gmail.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése