Filmhívás


Az általam használt filmhívás:

A saját rendszeremben, a filmhívást eléggé szétbontottam, ez elég körülményesnek hangzik, de úgy érzem megéri, mert nagyon jól nagyítható szép negatívokat kapok, akár kisfilmről is, amik gond nélkül nagyíthatók 30x40 méretre. Természetesen elő lehet hívni a filmeket egy darab tankban is, sőt ki is lehet mosni. Nekem azonban ez a valamivel körülményesebb módszer vált be, kisfilmre (leica) és középformátumra (roll). Természetesen senkire nem tukmálnám rá, csak leírom nekem mi vált be, és hogyan… 

1.lépésben, betöltöm a filmet a hívótankba (Nálam a Jobo 1540 tank vált be eddig legjobban.).
Van Paterson és Krokus tankom is, az utóbbi is viszonylag jól használható Paterson spirálokkal.

Az előfürdő és a hívó

2. lépés előfürdő: adok egy előfürdőt a filmnek, 20ºC ioncserélt vízből. A tankot szinte mindig „mixer módban” forgatom. Betöltöm a vizet 3x forgatom (Nem rázom. Megfordítom, ha érzem, hogy „leesett” a folyadék visszafordítom.), kicsit oda kocogtatom a tank alját az asztalhoz. Ekkor nézem az időt és ettől a ponttól figyelem a 30s –ot*, ismételten forgatok 3x, ha az idő lejárt, kiöntőm az előfürdő vizét.
 Fekete fehér film híváskor előfürdőnek, forralatlan ioncserélt vizet használok, ennek a hőfoka is fontos, meg kell egyeznie a filmhívó és természetesen az összes vegyszer hőmérsékletével. Az előfürdő ideje is lényeges és hatással van a kialakuló képre, növeli a kontrasztot, és picit a tényleges ISO –t. Ezért azt javaslom, mindig ugyan annyi ideig tartson, vagy kalkuláljuk bele a hívásmeredekségbe, mert például 30s helyett 5min használunk az egy, másfél értékkel meredekebb hívást eredményezhet. Például ugyanazon hívásidő esetén „N” hívés helyett „N+1” vagy akár „N+1,5” hívást eredményezhet.

3. lépés Hívás:elindítom a diktafont ami a percenkénti forgatásokat „mondja”. Elkezdem betölteni a hívót jobb kézzel, bal kézzel elindítom a hívásidő visszaszámláló órát. Ha betöltöttem a vegyszert bezárom a tank tetejét és 3x forgatom (Nem rázom. Megfordítom, ha érzem, hogy „leesett” a folyadék visszafordítom.), kicsit oda kocogtatom a tank alját az asztalhoz, ismét 3x forgatok kocogtatok. A hívás hátramaradó idejében percenként 3x forgatom (Roll film esetén minden forgatás után kocogtatok.). Ha a hívás idejéből már nem sok van hátra leoltom a villanyt, és kinyitom a tank tetejét, a visszaszámláló óra az idő lejártával elkezd csipogni, és további 1 percig másodpercenként csipog ekkor lecsöpögtetem a hívót és a filmet átteszem a stopfürdőbe. (A hívásidőkről, és arról miként tudjuk meghatározni, máshol lesz majd szó.)

 Stopfőrdő, öblítés és a fixir 
     
4. lépés Stop: a külön tankban lévő K-metabiszulfit oldatban (40g 1000ml vízhez), lassan de folyamatosan mozgatom 30s (Számolom a csipogásokat). Lecsöpögtetem majd egy másik tankban röviden csapvízben öblítem. (Ennek az az értelme, hogy nem lesz nagyon savas a fixir.) lecsöpögtetem és átteszem a fixirbe.

5. lépésben Fixálás: fel – le mozgatom a spirált, az elején néhányszor odakocogtatom a tank aljához a légbuborékok miatt, ráteszem a tankra a fedelet, feloltom a villanyt, és elindítom a stoppert. Ezután félpercenként kiemelem a spirált a tankból, közben figyelem a tisztulási időt, a tisztulási idő 2,5x a fixálás időtartama. Van egy táblázat a falon ami az első sorban a tisztulási idők félpercenként, a másodikban a rögzítési idő szerepel. Ha mondjuk a 4. kiemelésnél (2perc) látom a tisztulást, akkor a rögzítési idő 5min. A maradék 3 percben is félpercenként 2x mozgatom le fel a spirált az oldatban. Ha lejárt az idő, csöpögtetek és áteszem a spirált a mosótankba. Az előző eljárással elkerülhető az alul és a túlfixálás. Mert figyelembe veszi a fixir pillanatnyi állapotát. Ezért aktív fixálásnak nevezem. Ha egy adott filmfajtánál a fixálási idő nagyon megnyúlik, akkor érdemes ellenőrizni az oldatot.2* (A fixir elhasználtságát időnként K-jodid oldattal ellenőrzöm.)

6. lépés Mosás: itt a spirált néhányszor megmozgatom, odakocogtatom a mosótank oldalához. Majd nagyon lassan megengedem a csapot, hogy a hidegvíz ami a csapból jön lassan hűtse csak le a mosóban lévő vizet. Hőmérővel ellenőrzöm, hogy a lassú áramlással elérte és csapvíz hőmérsékletét. Ha igen, kiemelem a spirált, és kiöntöm. (Ez a víz Tmax film esetén kicsit lilás árnyalatú.) Majd gyorsan feltöltöm, visszarakom a spirált, beállítom a mosóvíz sebességét. Ekkor elindítom a visszaszámlálást ami minimum 15perc. Ha végeztem a mosással, kiemelem a spirált lerázom és behelyezem egy ioncserélt vizes tankba 1,5percre (Ezt tankot és a cseppteleintős tankot is előzőleg lehűtöttem, hogy ne legyen hőmérséklet különbség, a mosóvíz és a cseppteleintő folyadékok között.)

Csepptelenitő temperálása jobbra a filmmosó


A mosás ideje alatt, egy porlasztós flakonból a helyiségbe, ahol majd a filmet szárítani fogom, a flakont felemelve körbepermetezek ioncserélt vizet, ez megköti a por és egyéb a levegőben lebegő szennyeződések egy részét, és így kevesebbet kell majd szenvedni nagyításkor, és retusáláskor.

7. lépés Csepptelenités:
Foma Fotonal csepptelenítő 2,5ml / 5l ioncserélt vízhez. A spirált néhányszor megmozgatom benne majd hagyom állni 1,5 percig. Kiveszem a spirált lerázom és kiakasztom száradni, úgy, hogy a film emulziós fele ne felém nézzen. Semmivel nem húzom le, sem kézzel, sem filmlehúzóval, ezek kárt tehetnek a filmben, karcolásokat foltokat okozhatnak.

 A hőmérséklet és páratartalom függvényében 10-40 perc után, a film fényes, emulzióval ellentétes felét megnézem, és ahol vízcseppet látok, egy PZS –vel nagyon óvatosan leitatom, még a PZS sem nyomom rá.

 A teljes száradás után felvágom, és átlátszó tartóban helyezem el, így úgy tudok kontakt másolatot készíteni, hogy nem veszem ki a tartóból a negatívot.


Horváth Laci éppen a saját filmjét "mozgatja".

Természetesen a különféle oldatoknak, folyadékoknak, azonos hőmérsékletűeknek kell lennie, az előfürdő és a hívó hőmérsékletét pontosan 20°C, a többi oldat + - 2°C. A hívás megkezdése előtt ezeket ellenőrzöm. (Runzelkorn magyarul Rétegzsugorodás) Feltételezésem szerint, ha ez nem olyan mértékű mint amiről szakkönyvek beszámolnak, akkor nem pontosan határozható meg a jelenség, csak valahogy nem lesz éles a legvégén a papírkép.  

*Van egy nagyobb faliórám amin csak másodperc mutató van.


2* A különféle filmek fixálási ideje nagyon eltérhet, pl. „T” vagy „delta” kristályos anyagok hosszabb fixálást igényelnek, mint a hagyományos szerkezetűek.


Üdvözöllek!

Ha kérdésed lenne a negatív hívás -al kapcsolatban, vagy jelentkeznél labortanfolyamra, Zónaelőadásra (Részletek „Főoldal” labortanfolyam fül.) laborzona@gmail.com
 
Megjegyzés 2022-08-26
 

Hogy a túlfixálás nem az én agyszüleményem, egy elég régi szakkönyv is említi.

Kéri Dániel – Negatíveljárás 1956

Fotósorozat 6. 37. old
 

Kiegészítés 2022-11-13

Vannak bizonyos kifejezések, meghatározások, amiket időnként használok, nem mindig, és nem mindenkinek egyértelműek ezek a kifejezések, pl. gamma, hívásmeredekség.

A 2. ábrán látható egy grafikon. Ha régebbi szakkönyveket olvasgatunk (Vagy idősebb szakikkal beszélgetünk.), találkozhatunk a gamma, hívás gamma, gamma görbe kifejezéssel. Ha előhívunk egy szürkeéket (1. ábra a szürkeék nagyítópapírra másolva.), és megmérjük denzitométerrel (a negatívot), kapunk egy sor denzitás adatot ami szintén az 1. ábrán látható, ezen adatokat felvisszük egy grafikonra (2. ábra), elkészül a gammagörbe (mint a nevében is szerepel ez nem egy egyenes vonal), ehhez a görbéhez illesztünk egy egyenes vonalat (Ami nem egyszerű, és több megoldás is lehetséges.) Ez a vonal bizonyos szöget zár be a vízszinteshez képest, ennek a szögnek a gamma értékére hivatkoznak a régi szakkönyvek. Ez a szög minél nagyobb, keményebb a hívás, meredekebb hívás (nagyobb hívásmeredekség), magasabb híváskontraszt, gamma érték magasabb. Kisebb szög, lágyabb hívás, alacsony híváskontraszt, alacsonyabb gamma érték, alacsony hívásmeredekség.

Itt is megjegyezném, hogy a gamma érték nem minden esetben határozza meg pontosan a hívást, ezért inkább a denzitáshatárokra hivatkoznék, meg a gamma görbe alakjára.

Itt a kérdéses ábrán csak a 0,1D és 1,15D közti tartomány szerepel, azon okból, hogy az általam használt nagyítógép / fotópapír / papírhívó + papírhívás (Leggyakrabban használt papír + hívó.) esetén, ha a negán ezen denzitáshatárok  között maradnak a felületek vagy részek, részletek, viszonylag egyszerűen másolhatók. Jelenlegi nagyítógépem (Durst Laborator 1200 kondenzoros fej) 2008-2009 óta van meg, és ez a tapasztalat (2022-2009=13 éve), persze van aki szerint ez csak légből kapott érték. Igaz nagyságrendileg egyezik Adams javaslatával, és több próba is azt mutatja, hogy ezen denzitásértékek megfelelőek és jól használhatók, de hát mindig van aki jobban tudja…

Elnézést azoktól akiknek egyértelmű volt ezen kiegészítés nélkül is, és fölöslegesen időt töltöttek, ezek olvasásával.

Cserébe ez jutott az eszembe:

 

„Időt töltök

Időt töltök a poharamba

Az én nyelvem, az én nyelvem él

De járataidban is felsejlik a néma séma

Magma lett e sűrű téma

Az én kapum nyitja ezt a kulcsot

Alattam göngyölög a flaszter

Felette, igen, ráébredek, szerfelett

Egészség vár minket, fergeteg

 

Az egyetem intim hajlatába lépsz

A tű fokán túl az éber éteren

Ott termek gyorsan, mert ott terem az egész

Hömpölyög és vakít a komoly méz

Tegezed és visszategez

Alice a remíz tűz lépcsőjén integet neked

Klotild a holdról halántékpuszit küld

... az olajhegyen ülsz”

Lehet ezért inkább elnézést kell kérni, volt időszak amikor elég depi voltam (Sokak számára kár, de öngyi nem lettem.) és Neurotikot meg GZ és Kartelt hallgattam, meg az Ummagummát…

 
  

9 megjegyzés:

  1. Hali
    Koszi ezek erdekes infok voltak

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Köszi az eddigi tapasztaltaid megosztását.
    Érdekesek, bár néha egy kicsit körülményeseknek tűnnek.
    De ha az eredményt mindig hozza...
    Egy kérdés: a nagyításról is fogsz majd írni? Az a része jobban érdekel, mert a filmhívást nem én szoktam csinálni.
    Köszi a választ.
    Üdv:
    Jilian

    VálaszTörlés
  3. Hali! Nem kell, olyan körülményesen hívni a filmeket, ahogy itt leírom, ez csak egy lehetőség, van benne néhány ötlet amit külön külön is lehet használni. Ha javasolhatok valamit, próbáld meg a filmhívást is magad végezni. Lehet majd írok a nagyítás folyamatáról is, addig is ha a „Kezdőknek” fülre kattintasz, (ott is) találsz néhány könyvcímet és linket videóhoz, ami alapján találsz néhány tippet, ami fejlődést jelenthet neked. Talán a nagyítás folyamata a legösszetettebb dolog, a fekete fehér analóg laboráláson belül, ezért is gyűjtöm még az erőt, egy ilyen bejegyzéshez. Köszi, hogy hozzászóltál. Üdv Nándi.

    VálaszTörlés
  4. Hello,

    Nagyon hasznos volt az iras.
    Nekem az kerdesem lenne, hogy a bekevert vegyszereket fel lehet tobbszor hasznalni?

    Koszi,

    Oliver

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Bocsi, hogy csak most jelentkezem ;-))))
      Filmhívásra használt hívót, érdemes elöntősen használni, a stabilan ismételhető eredmény érdekében. Vannak olyan hívók amik a híváshoz oldott állapotban nem tárolhatok (pl. Rodinal, Xtol 1+1, PMK.). Másrészt ha már hívtál egy hívóban, még ha van is benne elég potenciál egy, vagy akár több hívásra is, a következő hívások végeredménye bizonytalan lehet. Ha minden esetben friss hívót használunk, még akkor is „szórhat” a hívás végeredménye:
      http://zonarendszer.blogspot.hu/search/label/Vegyszer%20mennyis%C3%A9g%3B

      A többi vegyszert több alkalommal használhatod, megszakító fürdőt addig használhatod amíg a Ph 6 alatt van. Fixirt is tudod ellenőrizni. A megszakító fürdő öblítést 2-3 hívás után célszerű cserélni, a cseppteleintő fürdőket 4-6 hívás után.

      Üdv Nándi

      Törlés

  5. Üdv Nándi!
    Bocsi,hogy zavarlak a levelemmel, de lenne egy kérdésem. Most hívtam elő a második tekercs filmemet. A múltkor Ilford Pan 400,most Ilford Pan 100. Foma hívó,stop,fixir. Megkerestem a neten az ezekhez tartozó időket./ hívás,stop,fixálás/ Utána 15 perc mosás + csepptelenítés.
    De a végén olyan a film egyes része mintha ragacsos emulzió lenne rajta!!! Nagyobb sebességgel kellene az öblítés ?? Vagy mi lehet a hiba??

    Köszönettel várom válaszod.
    petruskatamas68@gmail.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Nincs ötletem, főleg így látatlanban, ha esetleg aktuális keress meg személyesen. Üdv Nándi

      Törlés
  6. Több évtizedes amatör fotózás után nyugodtan kimondhatom, hogy a fenti módszer kissé körülményes. Két dolog fontos. 1./ Ne legyen a hívó nagyon használt. 2./ A mosás-fixálás-mosás a végén mindig legyen nagyon alapos. A hívásidő betartásával nehéz elrontani, erre kell a legjobban figyelni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Köszönöm az észrevételt. Annyi megjegyzésem lenne, az általad körülményesnek ítélt hívásfolyamat több éves kísérletezés eredménye, hogy az adott hívások paraméterei a lehetőségekhez képest minél pontosabbak legyenek. A klf. hívásokat szenzitométer és denzitométer segítségével teszteltem a hívásmeredekség szempontjából, a miértre talán válasz az alábbi bejegyzés:
      http://zonarendszer.blogspot.com/2015/09/normal-0-21-false-false-false-hu-x-none.html
      Szóval a lényeg, ha adva van két (vagy több) egymástól független hívás, ugyanazon film/hívó/hivásidő, a két hívás meredeksége csak nagyon kicsit térjen el egymástól, ezért van szükség pl. az ellenőrzött fixálásra is. Sajnos azt nem írtad, hogy analóg nagyításokat készítesz é az elkészült negatívokról. Az általam javasolt hívásmetodus az analóg nagyíthatóság érdekében lett „kidolgozva”, hogy az annyira nem profi, mondhatni teljesen amatőr mint pl. én is akár kiállításra is alkalmas analóg nagyításokat tudjon készíteni.
      Ha érdekel fussunk össze, nézegessünk nagyításokat. Ami még érdekes lehet egy vagy akár több tesztet is fel tudok ajánlani, szenzitométer/denzitométer segítségével, hogy megnézzük nálad két három hívás adott film/hívó/hivásidő mennyire „szór” a Te általad ajánlott módszerrel. És a kísérlet eredményeit akár itt is megoszthatjuk.
      Üdv Nándi.

      Törlés