Fekete
fehér negatív hívásához, a legtöbb esetben a Kodak Xtol hívót használom 1+1
hígításban.
Ezt
minden hívás után kiöntöm, minden hívást friss vegyszerrel végzek.
Az általam nagyon kedvelt Kodak Tmax100 (N
hívás); Tmax400 és Ilford Delta100 (N; N+2 hívás.) filmeket nagyon szépen, finom
szemcsével, jó felbontással lehet előhívni benne, és az előbb említett filmek
esetében a dobozra írt ISO -t is hozza. (2*) Az Ilford Delta100 N+2 hívás esetén,
ISO200. A fenti felsorolásból akár kisfilmről
is viszonylag éles, és finomszemcsés 30x40 analóg nagyítások készíthetők. Egy
kisfilm hívó költsége 153Ft (1*) (200ml tömény Xtol. 2015-05.).
Nagy témakontraszt esetén (ellenfényes és
éjszakai felvételek „N-2” hívás) roll filmből az Ilford FP-4 filmet használom,
filmhívásra saját keverésű PMK hívót (5*).
Kisfilmre Agfa APX100, az eredeti
„rombusz” logós filmet használom, nem keverendő össze, az Agfaphoto APX100 –al.
A „B” oldat nekem nem annyira tömény, mint amit a recept ajánl, és külön a
végső felhasználásra hígítva is van néhány liter, ezt temperálom, és ehhez adom
1+ 100 hígításban a tömény „A” oldatot. Természetesen felhasználás után ezt a
oldatot is kiöntöm. Ami nagyon fontos még ennél a hívónál, hogy csak
közvetlenül hívás előtt szabad összeönteni az „A” oldatot a „B” oldattal, mert
ha várunk tönkre megy a hívó, és használhatatlan negatívot kapunk.
Fekete fehér film
híváskor (Lásd a „Főcím” sorban „Filmhívás” fül, mindig használok előfürdőt, 30s.).
Forralatlan ioncserélt vizet használok, ennek a hőfoka is fontos, meg kell
egyeznie a filmhívó és természetesen az összes vegyszer hőmérsékletével.
Az előfürdő ideje is
lényeges és hatással van a kialakuló képre, növeli a kontrasztot, és picit a
tényleges ISO –t. Ezért azt javaslom, mindig ugyan annyi ideig tartson, vagy
kalkuláljuk bele a hívásmeredekségbe, mert például 30s helyett 5min előfürdőt használunk
az egy, másfél értékkel meredekebb hívást eredményezhet. Például ugyanazon
hívásidő esetén „N” hívés helyett „N+1” vagy akár „N+1,5” hívást eredményezhet.
(Ezzel az eljárással, úgy tudunk N+ hívásokat csinálni, hogy nem nő a szemcse,
és a felbontás, meg az élesség sem csökken.)
Előfürdőt csak elöntős hívó esetén
ajánlanám, mert nem elöntősnél több hívó lesz a végén, a sokadik hívásnál már
erősen hígíthatja a hívót.
Amikor szemcsés képeket szeretnék, Kodak
Trix400 / Foma R09 1+40 ISO200.
Stopfürdő:
Filmhívásnál 40g kálium-metabiszulfit (kálium-piroszulfit)
1000ml ioncserélt vízhez. Ennek a pH –ját rendszeresen ellenőrzöm pH mérő
műszerrel (3*).
Papírhívásnál, a Tetenal (4*) indikátoros
stopfürdőt használok. Ennek két hatalmas előnyét tapasztalom. Nem büdös, és ha
a pH érték emelkedik, átlátszatlanná válik, védőfényben. Ezért nagyítás közben,
tudni fogjuk mikor öntsük ki, nem kell mérni a pH ezért meg sem feledkezhetünk
róla.
Rögzítésre saját keverésű
vegyszert használok, Kodak F-24, annyiban térek el a recepttől, hogy kimérem a
vegyszereket 4literhez, de 5l oldom.
Papírhívásra: Kodak Dektol hívót
használom. Régebben a saját keverésű D-72 –öt, ezeket Adams ajánlotta. Mivel
újra lehet kapni Dektol, ezt fogom használni. Megjegyzem szinte teljesen
egyforma a két vegyszer hatása.
A vegyszerek oldásáról már van egy
külön bejegyzés:
És itt következzen egy lista, az általam kipróbált fekete
fehér filmek, és hívók (filmhívások) közül amikből a fent leírt filmeket,
hívókat választottam. A felsorolásban van több olyan anyag amit mostanság nem
használok. Ennek nem az az oka, hogy ezek használhatatlanok volnának. A
fotóanyagoknak különféle tulajdonságai vannak (Ezekről olvashatsz a „Főcím”
sorban „Alaptulajdonságok” –nál.), ezek közül olyan kompromisszumot kerestem,
ami megfelel a finom szemcsézetnek, jó érzékenység kihasználásnak, viszonylag
jó a felbontása és az élessége, megfelelő áron, Bp. –en beszerezhető, és a
mechanikus tulajdonságai is megfelelőek.
Több anyagot még akkor próbáltam ki, amikor még nem
mélyültem el annyira zónarendszerben (És a gyakorlati szenzitometriai
vizsgálatokban.) ezért lehet újra kéne vizsgálni ezeket.
Ha kérdésed van valamelyik anyaggal kapcsolatban (Vagy nem
érted miért nem használom, pedig szerinted a legjobb anyag.), vagy ismersz
(használsz) olyan vegyszert, filmet, amiről nem volt szó, keress meg levélben a
zonarendszerma@gmail.com címen. Vagy ha ismersz olyat aki ilyen
agyagokat használ, és csinál analóg nagyításokat is. Itt a végén azért megemlítenék
két hívót, amit pl. nem használok, és leírom az okaimat is:
1. Ilford ILFOTEC DD-X ami szerintem,
az egyik legjobb (Ha nem a legjobb.) általános célú hívó, csak magasabb áron
szerezhető be, mint a Kodak Xtol, sajnos nem annyival jobb mint amivel drágább.
2. Kodak D-76 Magasabb az ára mint az Xtol -nak, és ha
megvizsgáljuk a tulajdonságokat, szinte mindegyikben jobb az Xtol 1+1
hígításban.
- érzékenység kihasználás (ISO
másképp ASA, vagy DIN),
- szemcsézet,
- felbontása,
- kontúr élesség
Akkor mégis miben jobb? A D-76 nagyon régi és ismert hívó, sokan nem
mernek változtatni, azonkívül ez kapható 1l kiszerelésben is. Van aki nem tudja
elhasználni lejárati időn belül az 5l vegyszert.
|
Kodak Trix400 / Foma R09 1+40 | | | |
2021-07-07 Frissítés
Sziasztok! Mint, nagyon sok minden az életben, a fotózás
(laborálás) is kompromisszumokból áll, nem mindegy ki hogyan és miért köt meg
egy kompromisszumot. Amikor a Tmax 100 -as filmet ajánlottam (N hívásokhoz)
bizonyos % -al olcsóbb volt mint az Ilford D100, most, hogy a Tmax100 drágább
szerintem nem érdemes használni. Abszolút értelemben a D100 a legjobb ISO100
-as film ami létezik, amikor a bejegyzés született „csak” N+2 hívásra
ajánlottam, mert a Tmax 100 N+2 hívás esetén már lényegesen szemcsésebb és
életlenebb volt mint a D100. A hívó árakat elnézve az Xtol (1+1) még mindig
megéri. Nyilván a Ilford DD-x a jobb hívó (De csak ici picivel.), de szerintem
aránytalanul többe kerül.
És akkor itt a
felsorolás, leginkább véletlenszerű, nem jelent „jósági” sorrendet:
Filmek:
Ilford Delta 400 (D400)
Ilford Delta 100 (D100)
Ilford FP-4
Ilford HP-5
Ilford Delta 3200 (D3200)
Ilford Pan 100
Ilford Pan400
Ilford Pan F Plus
Agfa APX 100 (Rombusz logó)
Agfa APX 400 (Rombusz logó)
Agfa APX 25 (Rombusz logó)
Agfaphoto APX100
Kodak Tmax 400
Kodak Tmax 100
Kodak Tmax P3200
Kodak Tri-X 400
Fuji Neopan 100
Fuji Neopan 400
Fuji Neopan 1600
Fomapan 100
Filmhívók:
Ilford ILFOTEC DD-X
Ilford Microphen
Ilford ILFOSOL S
Agfa Rodinal
Foma R09
FX-11 (Recept alapján kikevert)
FHM-4175 (Recept alapján kikevert)
Kodak D-76
Kodak D-76 (Recept alapján kikevert)
Kodak Xtol
Kodak Tmax RS
G-206 (Recept alapján kikevert)
Papírhívók:
Dektol
D-72 (Recept alapján kikevert)
Fenofort papírhívó (Régi vegyszer a Soós kereskedésből)
A réges régen (1980-tól) használt fekete fehér filmek,
vegyszerek, filmhívások:
Az alábbi dolgoknak mostanra vonatkozó gyakorlati
jelentősége gyakorlatilag nincs. Pusztán nosztalgia. Mivel frissen, folyamatosan,
stabil minőségben, nem szerezhetők be.
Fortepan 50
Fortepan 100
Fortepan 200
Fortepan 400
Voltak még olyan filmek, hogy pl. Fortepan 34 de többre
ezekkel kapcsolatban nem emlékszem.
ORWO NP 20
ORWO NP 22
ORWO NP 55 Ez egy 35mm mozifilm volt, és 10 – 20m
tekercsekben lehetett kapni, és nekem kellett bekazettázni.
Filmhívók:
ORWO R09; Agfa Rodinal
Univerzális előhívó
G-206 (Recept alapján kikevert)
D-76
A-49
Ifosol S
Ilford Microphen
1* A 200ml tömény Xtol –t /
kisfilm vagy roll esetén is tedd bele, ha még a tankod lehetővé teszi is, hogy
kevesebb vegyszerben hívj. Hogy miért arról később lesz szó. Ha nagyon érdekel
küldj emailt.
2* Sajnos ez nagyon sok film /
hívó párosításról nem mondható el.
3* Ezt pH mérő papírral is
kiválthatjuk:
5* PMK hívó. Erről is lesz egy külön írás valamikor.
Előlegként, ez egy kétoldatos hívó az
„A” oldatban van Metol, Pirogallol,
kálium-metabiszulfit.
„B” oldat Na-metaborát
A metaborát nagyon
drága, sikerült előállítanom minimális összegekből, erről is lesz egy külön
bejegyzés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése