2022. február 23., szerda

PMK hívó N-2 hívás

                                                                          PMK hívó

 

A PMK egy nagyon jó kiegyenlítést adó hívó, ráadásul cserző hívó, az átmeneteknél határozott kontrasztot adnak, nagyon lágy a negatív ennek ellenére nagyon éles. Pl. az FP-4 film ebben a hívóban élességben, felbontásban hasonló eredményt ad, mint a D-100/DD-x. Magam ezt használom N-2 hívásra.

 A fent nevezett hívó két oldatból áll + víz. Az „A” oldat (Sötétbarna színű, szinte átlátszatlan oldat.) tartalmazz, pirogallolt; metolt; Na-metabiszulfidot, a „B” oldat a Na-metaborátot. Alaphelyzetben a keverési arány 1x „A”  + 2x „B” + 100 víz. Ha a „B” oldat mennyiségét emeljük 2,5x v. 3x stb. keményebb hívást eredményez.

 A „B” oldat csak Na-metaborátot tartalmaz. Ami nagyon drága vegyszer. Metaborátot „házilag”  is előállítható: (Lentz Nándor - Fotóvegyszer lexikon . Műszaki Könyvkiadó, 1957)

 „Házilag a következőképpen állítható elő: 800 ml meleg vízben feloldunk 162 g kristályos bóraxot, hozzáadunk 100 ml meleg vízben feloldott 30,3 g vegytiszta nátrium-hidroxidot, jól felmelegítjük majd kihűlése után 1 l-re feltöltjük.” 

 Amikor régebben próbálkoztam ezzel, a kihűlés után kicsapódott az alján egy jó csomó anyag. Akárcsak amikor a gyári metaborátot (300g / 1000ml „B” oldat) kellett oldani, ezért kiszámoltam, hogy a hagyományos oldásnál ha az egész anyag tökéletesen beoldódna, 6g / 1000ml lenne. Így a maradék 200g -ot (500g kiszerelést vettem) metaborátot már így oldottam, és így használtam. A problémám a fel nem oldott anyag az üveg alján effektussal, hogy ha melegítenénk akkor több anyag oldódna bele a lerakodottból. Tehát ha kiveszünk 10ml a koncentrátum tetejéről annak „töménysége” a koncentrátum épp aktuális hőmérséklettől függ (ha 24ºC a „B” oldat, akkor a végső oldat lúgosabb, mint ha 18 ºC vesszük ki a 10ml).

 Végre sikerült a Na-metaborátot jól megcsinálnom házilag.

 Az „A” oldattal kapcsolatban semmin nem változtattam:

 

Víz                          400ml 

Metol                      5g

Na-metabiszulfit     10g

Pirogallol                50g

 Feltölteni  500ml -re

  

„B” oldat:

 Így annyiban módosítottam a házi metaborát előállítási procedúrát, hogy 1500ml vízben oldottam a bóraxot (162 g) és 600ml vízben a Na-hidroxidot (30,3g) majd amikor összeöntöttem forró vízzel felöntöttem 3000ml-re és így melegíttetem, a felöntést úgy végeztem, hogy azt a főzőedényt amiben  hidroxidot oldottam átöblíttetem a felöntésre szánt vízzel. Amikor az oldat 70-80ºC-ra hűlt átöntöttem egy 5000ml es mérőedénybe, ahol megvártam míg visszahűl 40ºC, és pontosan felöntöttem 5000ml (Ebben az estben a 3000ml főzőedényt öblögettem feltöltéskor, az 5000ml-resbe ), 40ºC-os vízzel. (Előtte megnéztem az 5000ml víz térfogata mennyiben változik 20 ill. 40ºC között és itt a 40ºC nak megfelelő mennyiséget jelöltem ) A 40ºC folyadékot beletöltöttem egy 10l kannába és hozzá töltöttem 5000ml 20ºC vizet. Hagytam állni másnapig, majd leszűrtem, alig maradt szennyezés a szűrőpapíron. Kérem szépen tökéletesen oldódott, ezt az oldatot már csak 1:5 kell oldani a végső felhasználáshoz. Itt még izgultam nem tudtam jó lesz é a végeredmény. A tesztek (szenzitométer + műterhelés, majd éles hívás + szenzit/denzit) igazolták az erőfeszítéseket. Kétfajta gyári metaborátot használtam előtte a tisztábbik (99%) (500g / 21e HUF) lágyabban dolgozik mint a nem annyira tiszta (98%), és a ph is ennek megfelelő a 6g/1000ml oldásnál. Na a házi cucc mérési eredményei 99,5% megegyeznek a tisztább mérési eredményeivel.

 A végére megjegyezném a PMK negák, szenz/denz tesztjei eltérnek az általános negák tesztjeitől, mert a PMK a negákat zöldre színezi, ezért szemre (és denzitométer szerint is) vékonyabb negákkal van dolgunk mint a megszokott…

Nagyítás során, pont színük miatt úgy „viselkednek” mint a fedettebb negák.

A 0,1D a 0,05-0,06D -nek, az 1,15D  1D –nek felel meg…


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése