2022. február 28., hétfő

Push mítosz II. avagy miért probléma fekete fehér analóg képfeldolgozásnál az alulexponált negatív.

  Az előző push bejegyzésnél elég sokmindent leírtam. Néhány dologgal egészíteném ki mivel ott kiderült, hogy a push nagyon kevés esetben, és kismértékben növeli ténylegesen az ISO -t. Ezért alexponált negatív a végeredmény.

 Mi is a baj az aluexponált negatívval, miért nem lehet minőségi nagyítást, illetve adott esetben még élvezhető nagyítást se készíteni róla. Megjegyezném ez fokozottan igaz a magamfajta amatőr analóg ff. laborral kísérletező egyénekről. Feltételezem egy profi laboráns mint pl. akik a lab4art -nál, dolgoznak egy nem túl jól sikerült negatívról is jobb analóg nagyítást készítenek mint pl. magam egy lényegesen jobb negáról. Ezen írás azokhoz szól elsősorban akik olyan szinten laborálnak mint magam. Viszont azt is feltételezem, hogy egy profi is könnyebben boldogul egy kiemelten jó negatívval.

Miért is fontos számomra ez a téma, bevallom magam is próbáltam nagyítani nem kevés olyan negatívról ami alulexponált és túlhívott. Ez részben a saját negatívjaimra is igaz. (Ezek többnyire a zónarendszer megismerésének illetve, az elsajátítást megelőző időkből származtak.) Volt több olyan eset is, hogy  ismerősök kerestek meg negatívokkal, ezek között többségben voltak az alulexponált és túlhívott. Fokozottabb mértékben a valamelyest push -olt negák.  

 Mint sokan tudjátok ha folyamatosan egyre erőteljesebb megvilágítást kap egy negatív annál erőteljesebb feketedés jelentkezik a megvilágítás helyén. Valamilyen szintű megvilágítás szükséges ahhoz is hogy egyáltalán nyomot hagyjon a negatívon, aztán ahogy növeljük a megvilágítás mértékét eljutunk egy szintig ahol a megvilágítás és a feketedés mértéke valamelyest arányos lesz (Vagyis elhagyjuk a gammagörbe alsó könyök részét, ettől a ponttól viszonylag egyenes vonalat kapunk.) ez nagyon sok hívó/film viszonyában a 0,1D környékén lesz. Ezért kötik az ISO -t a fátyol feletti 0,1D -hez.

 Alulexponált negatív esetén, attól függően mennyire sikerült alul lőni a negát, a felvételkor tapasztalt témarészletek, sötétebb részletei a 0,1D nél alacsonyabb denzitásban jelennek meg ahol mivel a denzitás válasz egy görbén „jelenik meg” nem arányos a megvilágítással és meglehetősen lágy, és még nem is arányosan lágyul a sötétedés irányában hanem fokozottan. Gondolom van egy szint ahonnan a szkenner/PS sem tud részleteket értelmezhetően előcsalni…

Elképzelhető, hogy még folytatom.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése