Sziasztok!
Zónarendszer és a multi papír „összefüggése” vagy inkább az összeegyeztetése, használhatósága.
Amikor Adams kitalálta a zónarendszert még nem volt multipapír. De ez nem jelenti azt, hogy a multipapírral összefüggésben nem lehetne használni a zónarendszert, illetve a multipapír használata feleslegessé tenné a zónarendszert. Nekem legtöbb tapasztalatom az Ilford Multi IV. és Multi V. papírral van. Ugye multi papírral finomabban lehet „adagolni” a fokozatokat, a hozzá gyártott szűrőkészlettel. A fix fokozatú papírokat általában 5 fokozatban gyártják, a multi papírhoz való szűrtőkészlettel 11 fokozatban, finomabban szabályozható a nagyítás tónusa. Ezen blogon is megtalálható ajánlás szerint, meghatározzuk egy előre elkészített szürkelépcsővel (Egy negatívra exponált és előhívott szürkeék aminek ismerjük a denzitásértékeit.) a nagyítógépünk / nagyítópapírunk / papír hívónk alap denzitáshatárait. Ez fix papírnál elég nyilvánvaló. Multi papírnál annyiban módosul, hogy egy fokozatot kiemelünk 00; 0; 1; 1,5; 2; 2,5; 3; 3,5; 4; 4,5; 5 készletből, középen a 2,5 szűrő van, ehhez kalibrálunk. Az általam használt rendszerben nagyítógép / nagyítópapír (Ami az Ilford Multi V.) / papír hívó (D-72) / 1,5min hívás. A abszolút feketét a 0,1D adja, (De ez nem is lehet másképp megfelelő nega esetében.) a papír alap fehérnél egy árnyalattal szürkébbet az 1,14D adja ki. Elsőre képzeljétek úgy, hogy fix fokozatú papírként használnánk ezt a Multi papírt. További lehetőség, ha keményebb képeket kedveled 0,5-1-1,5-2 fokozattal lágyabb fokozathoz, ha lágyabb képeket kedveled 0,5-1-1,5-2 keményebb fokozathoz kalibrálsz a 2,5 szűrőnél. De maradjunk annál a változatnál, hogy a 2,5szűrőhöz kalibrálsz. Csinálsz egy résznagyítást a 2,5 szűrővel, és ha nem tetszik az eredmény ½ fokozat változtatással tudunk lágyabbat vagy keményebbet nagyítani. Lehetőségünk van egy alapexpót adni a papírnak egy adott szűrővel és + fényt adni a papír egy adott területére egy másik szűrővel, ami lágyabb vagy keményebb fokozatot jelent egy papíron belül.
A szerintem fentebb leírt módszer adja a legnagyobb mozgásteret az analóg fekete fehér eljárás esetében.
Ha a fenti írással kapcsolatban kérdésed lenne, lehetőség van személyes egyeztetésre esetleg tudok telefonon is segíteni. Ne aggódj, ha elsőre bonyolultnak tűnik, ha elkezded, a gyakorlatban helyükre kerülnek a kirakós darabjai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése